Info folder 2016

Opdateret og udsendt maj 2016

 

Infofolder til beboerne

 

Holmes have omfatter en bebyggelse på 56 rækkehuse hver med egen have og eget skur.

Fællesarealerne består af legeplads, parkeringsplads, græsplæne, hæk og øvrig beplantning samt flisegang rundt om hvert hus.

4 skure i området tilhører grundejerforeningen. 3 af disse skure udlejes til boerne.

I denne folder vil vi prøve at afhjælpe nogle af de spørgsmål, som man måtte have som beboer i området.

Bebyggelsen har dannet en grundejerforening, der ifølge vedtægterne har en bestyrelse med 5 medlemmer. Grundejerforeningens vedtægter kan ses på www.holmeshave.dk.

Ejendomsadministrator for bebyggelsen er:

Bjerre Ejendomsadministration

Skåde Højgårdsvej 25

8270 Højbjerg

Tlf. 2572 7989

Grundejerforeningens væsentligste opgaver er at sørge for drift og vedligehold af udenomsarealerne samt sørge for opkrævning af varmebetaling og aflæsning/afregning af det årlige varmeforbrug. Årsopgørelse for varme udsendes i november måned.

Du er altid velkommen til at henvende dig til et medlem af bestyrelsen ved spørgsmål eller hvis du f.eks. ønsker et emne taget op i bestyrelsen.

Retningslinjer vedrørende fællesarealer

Affaldshåndtering:

Affaldscontainere tømmes hver uge. Der er 1 container til papir og 3 til øvrigt affald i hvert affaldsområde. Alt øvrigt affald skal i poser med knude på. Det er ikke tilladt at smide arbejdsrelateret affald i containerne. EJ HELLER ASKE FRA GRILL!

Flasker skal i de offentlige affaldscontainere ved bl.a Lyseng stadion.

Såfremt man har behov for at komme af med ”Storskrald”, så kan det sættes ud til affaldsområdet 1-2 dage før afhentning. Man skal selv sørge for at sætte en seddel på med teksten ”Storskrald” samt husnummer OG ringe til storskrald for at bede om afhentning (tlf. 8744 1144) eller bestille det på:

 

http://www.aarhuskommune.dk/sitecore/content/Subsites/affaldvarmeaarhus/Home/Selvbetjening/Affald/Tast-selv-privat/Bestil-afhentning-af-storskrald.aspx

Haveaffald fra vores egne haver skal man selv bortskaffe. Der må ikke smides haveaffald (eks. græs fra græsslåning) eller overskydende jord på fællesarealerne. Såfremt man bestiller en privat container til affald i forbindelse med renovering i huset eller terrassen, så kan den opstilles på en af parkeringspladserne i kortere tid. Den må ikke opstilles på brandvejen, da evt. redningskøretøjer skal have uhindret adgang til området.

Der henstilles til at der ikke stilles køkkenaffald i poser uden for døren/på terrassen/ i skure eller i øvrigt rundt omkring på bebyggelsen, da det tiltrækker mus, ræve og rotter.

Parkeringsforhold:

Hver grundejer disponerer over 1 parkeringsplads pr. hus, men man har ikke krav på én bestemt plads. Da der nogle gange kan være problemer med at få en plads på den inderste parkering, henstiller vi til, at man parkerer inden for markeringerne. Én plads på denne parkeringsplads er forbeholdt invalidebil og er afmærket med nummerplade.

Det er ikke tilladt at parkere på græsset eller brandvejen, som er mellemvejen, der forbinder de to parkeringsområder. Evt. redningskøretøjer skal have uhindret adgang til området.

 

Hunde:

Hunde bedes venligst føres i snor på alle fællesarealer. Efterladenskaber fjernes.

Vedligehold af fællesarealer:

Vedligeholdelse af fællesarealet har grundejerforeningen besluttet at lade firmaet Lapefa udføre. De sørger for græsslåning, snerydning og beskæring af planter efter en indgået aftale, hvor hyppighed og serviceniveau er fastsat så det fremstår velholdt, men stadig økonomisk rimeligt.

Det er ikke tilladt for de enkelte beboere at foretage ændringer i fællesarealerne. Man må altså ikke fjerne beplantning, træer m.m. og heller ikke selv plante nye blomster, anlægge køkkenhave og lignende på fællesarealet. – Lapefa skal på gangarealer have uhindret adgang til renholdelse, saltning og snerydning. – Lapefa har tilladelse til at fjerne generende elementer, der er placeret i gangarealet.

Det er ikke tilladt at lægge fuglefoder direkte på jorden eller i skåle på jorden, da det kan tiltrække skadedyr som rotter.

Alle huse, der har hæk ud til fællesareal / flisegang, skal selv sørge for at klippe hækken på den side, der vender ud mod fællesarealet.

Øvrige retningslinjer

Vedligehold af skure:

Vedligehold og maling af skure er de enkelte beboeres eget ansvar. Det er imidlertid i alles interesse for at sikre et ens udtryk for beboelsen, at alle skure forbliver hvide. Grundejerforeningen har derfor accepteret at koordinere malingen af skure hvert 4-5 år ved at indhente tilbud på maling for alle skure på én gang, så det kan gøres så billigt som muligt. Det er besluttet i Grundejerforeningen, at alle betaler et mindre a conto beløb hvert kvartal, som efter aftale bruges til koordineret maling af skure.

Alle skure i området blev malet i 2013.

 

Vedligehold af huse:

Al vedligehold af husene, tagrender, tag, træværk ved tag, vinduer, døre m.m. er de enkelte beboeres eget ansvar. Belysning ved hoveddør skal ligeledes også vedligeholdes af den enkelte. Nye pærer kan hentes hos Jess i nr. 46 E. Belysningen styres centralt via et skumringsrelæ/timer, som Grundejerforeningen sørger for.

Grundejerforeningen henstiller til, at man sørger for at holde alt udvendigt hvidt træværk i den hvide farve:

Farvekode RAL 9010.

 

Vedligehold af haver:

Al vedligehold af haver er de enkelte beboeres eget ansvar. Grundejerforeningen har ingen bemyndigelse. Klipning af hegn / hæk og øvrige spørgsmål er udelukkende reguleret af hegnsloven. Det betyder blandt andet, at en hæk max må være 1,80 cm høj. Det betyder også, at man ikke kan ændre en fælles hæk eller et fælles hegn uden at spørge naboen. Såfremt ”naboen” er fællesarealet, skal bestyrelsen spørges. Hækken bedes desuden klippet således, at den ikke rager ud over fælles- og gangarealerne.

Gode råd og vejledning vedr. varmesystemet

Alle husene er forsynet med gulvvarme. Varmen leveres af Affaldsvarme Århus. Forbruget registreres via en hovedmåler for hele bebyggelsen og

bi-målere i de enkelte huse. De enkelte huse skal selv vedligeholde deres

bi-måler og sørge for at den fungerer. Den årlige varmeaflæsning og udarbejdelse af varmeopgørelse laves af Techem, se www.techem.dk

•Varmesystemet i de huse, der har varmtvandsbeholder består af:

•En varmepumpe

•En hovedtermostat

•En række termostater til de enkelte værelser

•En varmtvandsbeholder med egen termostat

•En styringsboks på væggen

 

Grundfos varmepumpe (rød).

Varmepumpen kan indstilles fra I – II – III.

Styringsboks

 

Boks til aflæsning af forbrug.

 

Hvad kan man skrue på og hvilken betydning har det?

Når anlægget er indstillet korrekt, behøver man i princippet ikke at skrue på noget som helst. Man kan eventuelt skrue ned for pumpen (den røde Grundfos pumpe) om sommeren. Det er dog vigtigt, at man sørger for at ”motionere” ventilerne (de hvide hætter) et par gange om sommeren, så de ikke sætter sig fast. Dette gøres ved at skrue op for varmen i alle rum på rumtermostaterne og skrue op for pumpen, så de små ”kopper” hopper ud – det vil sige, at de tænder for varmen.

Skal jeg slukke for pumpen om sommeren?

Man KAN skrue ned for rum-termostaterne i alle rum, men når det er varmt om sommeren, så tænder de alligevel ikke for varmen.

 

Skal jeg lukke helt ned for varmen, når jeg tager på vinterferie?

Det kan ikke betale sig at slukke helt for varmen for en kortere periode, idet man risikerer at ventilerne sætter sig fast. Det er bedre at skrue ned på f.eks. 20 grader, mens man er væk.

Hvorfor kan jeg ikke mærke varmen i gulvet?

Varmen er kun mærkbar i gulvet i de perioder, hvor rumtemperaturen er mindre end det ønskede på termostaten. Så snart rumtemperaturen er som ønsket på termostaten, så stopper cirkulationen af varmt vand i rørene i gulvet, hvorefter varmen i gulvet aftager / stopper.